Bananbra

This is not America's Next Best Friend.

Hvor kan du lese manifestet til Anders Behring Breivik, og bør du i det hele tatt gjøre det?

with 5 comments

Etter det første innlegget mitt om manifestet til Anders Behring Breivik har jeg fått en del henvendelser fra folk som ønsker å lese det. Jeg kommer ikke til å legge det ut for nedlasting her*, men jeg kan alltids linke til bloggen til Norskgoy, der jeg selv fant det:

Her finner du manifestet til Anders Behring Breivik («2083 – A European Declaration of Independence»).

2083 - A European Declaration of Independence - Anders Behring Breiviks manifest - omslagDet er tydeligvis mange som mener at man skal sabotere eller rett og slett avstå fra å lese manifestet, som tross alt er et kompendium av ekstrem og virkelighetsfjern ideologi, oppskrifter på terrorisme og dagboken til Behring Breivik under terrorforberedelsene, alt fullt av selvskryt, selvmotsigelser og logiske brister. Å nekte å lese og ta stilling til manifestet fordi det tilsynelatende er nettopp det Anders Behring Breivik prøver å oppnå, er selvfølgelig en naturlig reaksjon.

Likevel vil jeg oppfordre til å lese det om du føler behov for det i prosessen med å forstå hva som skjedde i regjeringskvartalet og på Utøya 22. juli. For å kunne motdebattere folk med ekstreme antiislamistiske og andre forkastelig fremmedfryktbaserte holdninger er det jo en fordel å ha satt seg inn i det.

For å sitere redaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen:

«Vi skal ikke tie ihjel synspunktene til Behring Breivik og hans likesinnede. Vi skal konfrontere dem ihjel. Det skylder vi de 85 unge menneskene som ble skutt ned med kaldt blod på Utøya.«

________________________________________________________________________________________________

* Da måtte jeg jo ha lært meg den nymotens teknologien som skal til for å få til denslags.

5 kommentar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg føler bare avsky for denne Breivikfyren! Makan til oppførsel i en norsk rett har jeg ikke sett makan til! Kan vi dømme han til livsvarig fengsel ville det være en velsignelse!! For han kan ikke slippe ut i det norske samfunn mer med sine forkvaklete meninger!! Jeg håper retten kommer fram til denne konklusjonen!? Hilsen Argo.

    Arvid

    17/04/2012 at 22:31

    • Hvor mange liv har den norske stat på samvitigheten ? Helsekø / blind vold / samferdsel.

      hans hansen

      22/04/2012 at 00:36

  2. helt enig

    hase

    02/07/2012 at 23:27

  3. Har ikke noe problemer med å laste ned dette uten å bruke Tor-nettverket… Skal bruke info fra dette kompendiet i min egen sak mot Staten….
    Jeg gjør ingenting ulovlig ved å laste det ned for å få informasjon fra dette kompendiet…. Støtter ikke kompendiet men det er forhold ved dette som vil bli brukt….

    Nikolai Hoftun

    07/08/2014 at 18:26

  4. I don’t understand it so when I’ve questioned individuals at the
    desk it’s because they state they need action.

    Josh

    26/11/2018 at 19:53


Legg igjen en kommentar